Datorkonto till konsult/praktikant/kandidat/deltagare/bolag/bemanningspersonal - beställa eller hantera

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

I denna e-tjänst kan du som chef inom Kristianstads kommun:

Beställa eller hantera ett datorkonto (AD-konto) till konsult/praktikant/kandidat/deltagare/bemanningspersonal som skall tillfälligt arbeta i Kristianstads kommun.

Du kommer behöva ange konteringsuppgifter vid nybeställning av datorkonto för M365 licensen. 
 

I denna e-tjänst kan du som chef inom de sammankopplade kommunala bolagen:

Beställa eller hantera ett datorkonto (AD-konto) till sin personal eller konsult. 

 

OBS!

Denna e-tjänst är bara en beställning/hantering av datorkonto och inte för behörigheter till verksamhetssystemen eller övriga system. 

 

I denna e-tjänsten kan du: 

  • Beställa datorkonto
  • Avsluta datorkonto
  • Förlänga datorkonto

Datorkonto
 

Vad innehåller ett datorkonto?

Du som beställare blir satt som chef/ansvarig för det beställda kontot.

  • Användarnamn och lösenord för att logga in på datorer & mobila enheter
  • Microsoft 365 - A3/F3 licens (ej för deltagare inom OMS-DV)
  • Personlig e-post
     

Hur länge gäller ett datorkonto för konsult/praktikant/kandidat/deltagare?

Ett datorkonto är max giltigt tolv månader, om förlängning skulle behövas efter tolv månaders perioden är slut så ska en anmälan om förlängning läggas via denna e-tjänst.

 

 

Hur lång tid tar det att skapa ett datorkonto vid en nybeställning?

Servicedesk hanterar beställningarna löpande under sina vanliga arbetstider (se nedan).  Om datorkontot ska användas vidare och synkroniseras in i ett verksamhetssystem kan det ta upp mot 48 timmar beroende på system efter kontot är skapat. Rekommendation är att beställningen sker senast en vecka innan personen börjar sin anställning eller uppdrag. 


OBS! Tänk på att:

Personen anmälan gäller inte får tillgång till verksamhetssystemen genom att göra denna e-tjänst utan bara ett datorkonto (många verksamhetssystem kräver att datorkontot är skapat innan systemförvaltarna kan ge tillgång). För att få tillgång till verksamhetssystem så måste personen går via förvaltningens egna uppsatta processer för systemhantering.


IT-Servicedesk:

När du har genomfört e-tjänsten kommer ett ärende skapas i IT-Servicedesk ärendehanteringssystem.

IT-Servicedesk behandlar ditt ärende vardagar under och ordinarie arbetstider 08.00 - 16.30

När du använder våra e-tjänster lagrar vi dina uppgifter enligt kommunens bestämmelser för personuppgiftshantering. Läs mer här

Frågor om e-tjänsten

IT-Servicedesk
it-servicedesk@kristianstad.se
044 13 55 55

Följande behövs för e-tjänsten

  • Konteringsuppgifter vid nytt konto för personal inom Kristianstads kommun

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa