Förändring av IT-utrustning/tjänster - anmälan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Information:

Du kommer att få frågor om uppgifter som identifierar utrustningen så som service-tag, serienummer eller stöldmärkning.

Vänligen se till att ha utrustningen eller dess information nära tillhands (om du inte vet hur du hittar informationen så kommer det instruktioner senare i e-tjänsten).

Anmälan skall skickas in av nuvarande ägare till IT-utrustningen idag, utpekad ansvarig eller närmaste chef som är ansvarig.  

Följande utrustning kan anmälas via denna e-tjänst: 

  • Bärbar dator (laptops)
  • Chromebook
  • Stationär dator
  • Datorskärmar som står på skrivbordet
  • Surfplatta (om överlåtelse, kolla med förra ägaren att den har loggat ut från sitt Apple-, Samsung- eller Google-konto)
  • Liten skrivbords skrivare
  • Projektor/Interaktiv skärm

I denna e-tjänst kan du:

  • Göra en flyttanmälan (utrustningen ska flyttas eller är flyttad till annan plats)
  • Överlåtelse av utrustning till annan part (från en ägare till en annan)
  • Säga upp utrustning
  • Ändra kontering

 

Du kan inte beställa IT-utrustning, i denna e-tjänst, det görs i Proceedo.

Telefoni/abonnemang - förändring

Om du har ett aktivt data abonnemang eller telefonnummer (SIM-kort) på utrustningen som ska ändras eller sägas upp, gör du det via e-tjänsten
"Förändringar av telefoni-/mobilabonnemang

Skrivare

Om du vill flytta en MFP - Multifunktionsskrivare (Kopiator) använd följande e-tjänst: "Flytt, ändring/uppsägning av MFP"

 

IT-avdelningen får inte hjälpa er att fysiskt flytta utrustningen (detta på grund av arbetsmiljö och gällande försäkringar) men kan vara behjälplig med inkoppling vid behov.

Beroende på förvaltning/plats/enhet och typ av utrustning så hanteras flytt av utrustning olika t.ex. med hjälp av: flyttfirmor, leverantörer av specifik utrustning , service organisationer, behörig personal eller vaktmästare.

Överlåta en surfplatta:

Kontrollera så att den förra ägaren har loggat ut från sitt AppleID, Samsung-konto eller Google-konto.

Om förra ägaren är inloggad kan inte IT-avdelningen låsa upp surfplattan och överlåtelsen går då inte att genomföra.

IT-Servicedesk:

När du har genomfört e-tjänsten kommer ett ärende skapas i IT-Servicedesk ärendehanteringssystem.

IT-Servicedesk behandlar ditt ärende vardagar under och ordinarie arbetstider 08.00 - 16.30

 

 

När du använder våra e-tjänster lagrar vi dina uppgifter enligt kommunens bestämmelser för personuppgiftshantering. Läs mer här

Frågor om e-tjänsten

IT-Servicedesk
it-servicedesk@kristianstad.se
044- 13 55 55

Följande behövs för e-tjänsten

  • Du som skickar in ska vara
  • Ägare till utrustningen
  • Utpekad ansvarig
  • Närmsta chef som är ansvarig

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa