Information:
Du kommer att få frågor om uppgifter som identifierar utrustningen så som service-tag, serienummer eller stöldmärkning.
Vänligen se till att ha utrustningen eller dess information nära tillhands (om du inte vet hur du hittar informationen så kommer det instruktioner senare i e-tjänsten).
Anmälan skall skickas in av nuvarande ägare till IT-utrustningen idag, utpekad ansvarig eller närmaste chef som är ansvarig.
Följande utrustning kan anmälas via denna e-tjänst:
- Bärbar dator (laptops)
- Chromebook
- Stationär dator
- Datorskärmar som står på skrivbordet
- Surfplatta (om överlåtelse, kolla med förra ägaren att den har loggat ut från sitt Apple-, Samsung- eller Google-konto)
- Liten skrivbords skrivare
- Projektor/Interaktiv skärm
I denna e-tjänst kan du:
- Göra en flyttanmälan (utrustningen ska flyttas eller är flyttad till annan plats)
- Överlåtelse av utrustning till annan part (från en ägare till en annan)
- Säga upp utrustning
- Ändra kontering
Du kan inte beställa IT-utrustning, i denna e-tjänst, det görs i Proceedo.
Telefoni, abonnemang eller Multifunktionsskrivare - gör så här
Telefoni/abonnemang - förändring
Om du har ett aktivt data abonnemang eller telefonnummer (SIM-kort) på utrustningen som ska ändras eller sägas upp, gör du det via e-tjänsten
"Förändringar av telefoni-/mobilabonnemang"
Skrivare
Om du vill flytta en MFP - Multifunktionsskrivare (Kopiator) använd följande e-tjänst: "Flytt, ändring/uppsägning av MFP"
Att tänka på vid flytt av utrustning:
IT-avdelningen får inte hjälpa er att fysiskt flytta utrustningen (detta på grund av arbetsmiljö och gällande försäkringar) men kan vara behjälplig med inkoppling vid behov.
Beroende på förvaltning/plats/enhet och typ av utrustning så hanteras flytt av utrustning olika t.ex. med hjälp av: flyttfirmor, leverantörer av specifik utrustning , service organisationer, behörig personal eller vaktmästare.
Överlåta en surfplatta:
Kontrollera så att den förra ägaren har loggat ut från sitt AppleID, Samsung-konto eller Google-konto.
Om förra ägaren är inloggad kan inte IT-avdelningen låsa upp surfplattan och överlåtelsen går då inte att genomföra.
IT-Servicedesk:
När du har genomfört e-tjänsten kommer ett ärende skapas i IT-Servicedesk ärendehanteringssystem.
IT-Servicedesk behandlar ditt ärende vardagar under och ordinarie arbetstider 08.00 - 16.30
När du använder våra e-tjänster lagrar vi dina uppgifter enligt kommunens bestämmelser för personuppgiftshantering. Läs mer här