Förändring av IT-utrustning/tjänster - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningInformation:
I e-tjänsten kommer du att få frågor om uppgifter som identifierar utrustningen så som service-tag, serienummer eller stöldmärkning.
Vänligen se till att ha utrustningen eller dess information nära tillhands (om du inte vet hur du hittar informationen så kommer det instruktioner senare i e-tjänsten).
Du kan inte beställa IT-utrustning i denna e-tjänst utan detta görs via proceedo.
I e-tjänsten kan du anmäla om:
- Flytt
- Överlåtelse
- Uppsägning
OBS!
Om du har ett aktivt data abonnemang / telefonnummer (SIM-kort) på utrustningen som ska ändras eller sägas upp, gör du det via e-tjänsten
"Förändringar av telefoni-/mobilabonnemang" https://in-tjanster.kristianstad.se/ittelefoni
Om du vill flytta en MFP - Multifunktionsskrivare (Kopiator) använd följande e-tjänst:
https://in-tjanster.kristianstad.se/flyttmfp
I denna e-tjänst kan du:
- Göra en flyttanmälan (utrustningen ska flyttas eller är flyttad till annan plats)
- Överlåtelse av utrustning till annan part (från en ägare till en annan)
- Ändra kontering
Vilken typ av utrustning kan jag anmäla i denna e-tjänst?
- Bärbar dator (laptops)
- Chromebook
- Stationär dator
- Datorskärmar som står på skrivbordet
- Surfplatta
- Liten skrivbords skrivare
- Projektor/Interaktiv skärm
Att tänka på vid flytt av utrustning:
IT-avdelningen får inte hjälpa er att fysiskt flytta utrustningen (detta på grund av arbetsmiljö och gällande försäkringar) men kan vara behjälplig med inkoppling vid behov.
Beroende på förvaltning/plats/enhet och typ av utrustning så hanteras flytt av utrustning olika t.ex. med hjälp av: flyttfirmor, leverantörer av specifik utrustning , service organisationer, behörig personal eller vaktmästare.
Överlåta en surfplatta:
Kontrollera så att den förra ägaren har loggat ut från sitt AppleID, Samsung-konto eller Google-konto.
Om förra ägaren är inloggad kan inte IT-avdelningen låsa upp surfplattan och överlåtelsen går då inte att genomföra.
IT-Servicedesk:
När du har genomfört e-tjänsten kommer ett ärende skapas i IT-Servicedesk ärendehanteringssystem.
IT-Servicedesk behandlar ditt ärende vardagar under och ordinarie arbetstider 08.00 - 16.30
När du använder våra e-tjänster lagrar vi dina uppgifter enligt kommunens bestämmelser för personuppgiftshantering. Läs mer här